Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Összefüggések, amikre eddig nem gondoltál!

Csokiduda Blogja

  • A Sziget Fesztivál evolúciója

    2018. augusztus 05. - csokiduda

    A Sziget Fesztivál egy egyszerű zenei fesztiválból mára már életérzéssé nőtte ki magát és csak napok kérdése, hogy ez a varázsvilág ismét megnyissa kapuit az Óbudai-szigeten. Még mielőtt vadul a hátizsákunkat pakolnánk az idei "adag" előtt, úgy véltük, hogy érdekes lenne megismerni egy kicsit a történeti hátteret és áttekinteni a korábbi évek reklámjait, szlogenjeit és plakátjait. Hát nézzük, hogy alakult az "evolúció"!

    sziget-arculata-2017.jpg

    Időszámításunk előtt, avagy mi volt a Diákszigetet megelőzően?

    Az Óbudai-sziget már a fesztivál-éra előtt is helyszínt adott könnyűzenei eseményeknek. Az első ilyen esemény 1980-ban tartott „Fekete Bárányok” koncert volt, ahol a Beatrice, a P. Mobil és a Hobo Blues Band lépett fel. Ezt az akkori Ifjúsági Magazin és az Express Utazási Iroda szervezte. Ebben a korszakban ezek az együttesek bár népszerűek voltak, politikai okokból mégsem csinálhattak nagylemezt, innen az elnevezés. A rendezvényen nagyjából 25.000 fő vett részt. 1981-ben a sziget adott otthont a „Szuperkoncert” elnevezésű rendezvénynek, ahol több akkori ismert magyar rockegyüttes is fellépett. 1991-ben a szovjet csapatok kivonulásának alkalmából az Aurora zenekar első albumának nevéről kölcsönzött "Viszlát Iván!" fesztivált.

     fekete_baranyok_8325_283850.jpg

    A Diáksziget - a kezdetek

    A mai Sziget története 1993 nyarán indult útnak. Gerendai Károly, Müller Péter Sziámi és Szekfű Balázs ötlete nyomán ebben az évben rendezték meg először a Diákszigetet, amit akkoriban a világ legolcsóbb nyaralásaként hirdettek. A rendezvény szlogenje a "Kell egy hét együttlét!" volt. A majdnem 200 programon összesen 45.000 látogató vett részt, ami igen sikeres kezdésnek bizonyult. Ez talán annak is köszönhető, hogy egy napijegy ára akkor még csak 300 forint volt, de az sem elhanyagolható tény, hogy Göncz Árpád akkori köztársasági elnök volt a fesztivál egyik fővédnöke. 

    sziget-arculata-1993.jpg

    Az ezt követő évben, 1994-ben ünnepelte a woodstock-i zenei fesztivál a 25. évfordulóját. Ennek tiszteletére kapta az akkori Diáksziget az Eurowoodstock alcímet. Olyan neves előadók fokozták a hangulatot, mint a Jethro Tull vagy Ten Years After. A neves külföldi előadók és népszerű hazai együttesek ebben az évben már nagyjából 149.000 látogatót vonzottak.

    sziget-arculata-1994.jpg

     

    A Pepsi Sziget évei

    1996-ig ezek a sikerek egyre csak fokozódtak. Egyre több ember, egyre több program, ami magával vonzotta a költségek növekedését is - itt volt az ideje szponzorokat keresni. A Pepsi úgy vélte ez egy kifizetődő befektetés volna, így hát a nevét is adta a kezdeményezéshez és ő volt a fesztivál főszponzora egészen 2001-ig. 

    pepsi_sziget_96.jpg

    Szerintem az első igazán emlékezetes reklámfilm az az 1998-as volt, amikor Szabó Simon (aki a reklámban nem csak szemtelenül fiatal, hanem hosszú sötét haja is van!) leviszi a szemetet és egy hét múlva jön, ami ugye párosul a "Találj egy jó kifogást és légy ott." szlogennel. Ekkor már 266.000 látogatóról beszélhetünk, ami azért igen szép szám.

    2000-ben már a trailer stílusú reklámspot hódított. Szerintem kevésbé lett ütős, mint az előző belinkelt darab, de szintén mókás - ekkor a szlogen a "Tudom mit teszel idén nyáron!" volt. Ez volt az első teltházas év, ami mintegy 324.000 látogatót kóstált akkor.

    2001-ben lejárt a szerződés a Sziget szervezői és a Pepsi között. A Pepsi továbbra is szponzor maradt, de már nem, mint névadó fő partner. Ebben az évben a "nagy magyar valóságot" idéző reklámokkal próbálták bevonzani az embereket. Több verzió is készült erre a témára ebben az évben. Az én személyes kedvencem az aluljáróban tukmálós kisfilm.

    Sziget Fesztivál - az önállósodás időszaka

    A 10. fesztivál marketingjét szerintem becsülettel megnyomták akkoriban, hiszen a rendezvény új arculatát adó Kistehén még annak is megvan, aki soha életében nem járt Sziget Fesztiválon. Most a legtöbb olvasó fejében ezt olvasva felmerül az "Én vagyok a kis tehén, ülök a fa tetejéén" rigmus. Szintén ebben az évben volt először látogatható a Luminárium. Azok kedvéért, akik még nem jártak a Szigeten: ez egy nagyjából 800 m2-es, speciális műanyagból, fóliából és nagy teljesítményű légbefúvókból kialakított színes tér, ami a részben fényáteresztő falakon áttörve pszichedelikus színorgiával varázsol álomvilágot a benne csendes pihenőt tartó vendégeknek. Különleges élmény, ha arra jársz, ne hagyd ki!

    A telepi ping-pong bajnok-féle "Ki a kirááály?" a 2007-es év kisfilmje,ami bár mókás volt, nem ütötte meg a következő év termésének a szintjét. Az egyik legemlékezetesebb reklám - a telepi suttyó, aki hanta-énekli a fellépők slágereit - például "Prodidzsáj"-t. Ebben az évben összesen 385.000-n látogattak ki. 

    Sziget Fesztiválköztársaság - az életérzés

    A Fesztiválköztársaság felemelkedésével leáldozott a vicces, magyarokat célzó reklámok időszaka és 2013 óta az image filmek és fesztivál himnuszok kerültek a főszerepbe, már ami a kommunikációjukat illeti. Ennek nem titkolt oka, hogy egyre több külföldit vonz az esemény és az ilyen spotokkal jobban el lehet ezt a közönséget érni. Az "Island of Freedom" jelzőt is hasonló okokból kapta. 

    Az én két kedvenc himnuszomat a Punnany Massif és az Irie Maffia jegyzi. Előbbi a 2013-as fesztiválé, az utóbbi pedig a 2015-ös.

    Az ideire pedig hangolódjunk végül a tavalyi Mary PopKids nótájával. Szabadság, szerelem! :)

    Források:
    https://socfest.hu/fesztival/sziget/sziget-arculata/
    http://kreativ.hu/cikk/nezze_meg_az_elmult_24_ev_sziget_reklamjait
    https://welovebudapest.com/2014/08/11/a-diakszigettol-a-fesztivalkoztarsasagig-a-sziget-sztori-szamokban/
    https://hu.wikipedia.org/wiki/Sziget_Fesztiv%C3%A1l
    http://www.electronicbeats.hu/nyugalom-szigete-szigeten-luminarium/

    A bejegyzés trackback címe:

    https://csokiduda.blog.hu/api/trackback/id/tr3014158623

    Kommentek:

    A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

    Nincsenek hozzászólások.
  • süti beállítások módosítása